Sider

lørdag 23. mars 2013

Vaniljekjeks !

God morgen kjære lesere. Lørdag og solen skinner. kan det bli bedre? jeg kjenner vårfølelsen kommer sammen med sola selv om det var minus 8 grader da jeg sto opp i dag. Når sola kommer varmer den opp en frossen vinterkropp :)
De siste dagene har jeg laget en del godteri til påske, vaniljekjeks, konfekt, sjokolade og marsipan. Jeg begynner med å legge ut oppskrift på vaniljekjeks. Jeg har endelig brukt de fine formene jeg har kjøpt hos Kakebua, hello Kitty, Ole Brum og bamser. Noen laget jeg på pinne og pyntet med royal icing. Kjekt for ungene å få det : Har du lyst på slike fine former så finner du både de jeg har brukt og mange flere her.  http://www.kakebua.no/     Følg med på bloggen de neste dagene for jeg kommer til å legge ut flere godbiter til påske :)

Her får du oppskriften :


225 gr. smør
225 gr. melis
2 egg
2 ts. vaniljeekstrakt
350 - 400 gr. hvetemel

Begynn med å røre sammen smør og melis til du får en fin hvit smørkrem. Pisk sammen eggene og ha de i smørkremen sammen med vaniljeekstrakten. Ha så i hvetemel til du får en fin og smidig deig (spar litt mel til utbakingen). legg deigen i plast i kjøleskapet i minst en time men gjerne natten over.

Ta deigen på bakebordet og kjevle ut til en tykkelse på 2 -3 mm. Stikk ut kaker og legg de på en bakepapirkledd bakeplate. Stek kjeksene på 180 grader i 12 - 14 minutt. Se etter for alle ovner er forskjellige og kakene skal være lyse, ikke brune !

Ha en fin dag  -  Klem fra Lillian

1 kommentar:

  1. Takk for oppskriften :) Jeg skal bruke den til å lage halloween finger kjeks :) mvh, Linda

    SvarSlett

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)