Sider

torsdag 28. februar 2013

Brownies med vaniljekrem og gele!




Så var det torsdag og jeg har mitt skjønne barnebarn på besøk. Det er planlegging i barnehagen og da fikk hun komme på overnatting. Det er desverre litt surt og regn ute så vi får se hva vi kommer til å gjøre. Rikke har vært litt våken i natt fordi hun har klødd en del. Slik jeg ser det er det atopisk eksem. Hun hadde en krem fra legen, den hjalp mot kløen men jeg skulle gjerne hatt en krem som forebygget og. Hun er så tørr i huden selv om hun blir smørt hver eneste dag. Så har noen en god krem å anbefale tar jeg gjerne imot tips.

Kaker med sjokolade finnes det nok tusenvis av oppskrifter påog er noe de fleste liker. brownies er en variant som er god enten du har den uten noe pynt, med nøtter i eller som her med vaniljekrem og gele. Det ble veldig godt.



Brownies:
200 gr. margarin
4,5 dl. sukker
2 dl. kakao
4 egg
3,5 dl. hvetemel
1 ts. bakepulver
1 ts. vaniljesukker
75 gr. hakkede nøttekjerner (kan sløyfes)

Smelt margarinen og bland inn sukker og kakao. Rør til blandingen er glatt og fin. Avkjøl blandingen litt. Ha så i eggene, et om gangen og rør godt mellom hvert egg. Bland så inn de øvrige ingrediensene.
Hell røren i en bakepapirkledd liten langpanne og stek kaken på 200 grader i 25 - 30 minutt.

Når kaken er kald  smører du vaniljekrem over den, du kan godt bruke ferdigkjøpt vaniljekrem. Ta så alluminiumsfolie og lag en kant rundt hele kaken.
Lag gele (jeg har her brukt jordbærgele), men bruk 3 dl. med vann. La geleen kjølne slik at du ser den begynne å stivne litt og hell den over kaken. Sett kaken kaldt til geleen er helt stiv.

Ta bort folien og skjær kaken opp i passelige firkanter. Hvis du vil pynte med marsipan må dette gjøres rett før servering da marsipanen vil smelte oppå geleen.

Nam..farlig godt, ha en fin dag - Klem fra Lillian;-)

2 kommentarer:

  1. Hei Lillian
    Dette såg farligt godt ut ,ja,men skal prøve og lage den med vanilje og gele ,takker for tipset.
    dette blir noe barnebarna kommer til og like ,dei elsker Brownis.
    ønsker deg ein flott dag videre
    Klem fra Magnhild :=)))

    SvarSlett

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)