Sider

tirsdag 12. juli 2016

Figurpolarbrød med rugmel :)



Bamser og blomster :)

Heisann igjen :) Som jeg har skrevet tidligere så følger jeg noen blogger og en favoritt er Terje som har bloggen http://nettbakeren.no/. En herlig mann som lager veldig mye godt.
I dag ble jeg inspirert til å lage polarbrød. Terje hadde et innlegg der han laget disse brødene med figurformene så måtte jeg og prøve det... Men, jeg er jo såå sunn :) så mens han hadde laget av bare hvete måtte jeg prøve meg på noe grovere. Jeg valgte rug og de ble veldig gode.
Her får dere oppskriften : 

Figur polarbrød
250 gram vann
250 gram melk (H-melk)
50 gram gjær (fersk, den blå pakken)
10 gram salt
100 gram olje
100 gram sukker
1 stk egg
550 gram hvetemel
250 gr. siktet rugmel
250 gr. grovt, siktet rugmel 

Steikes midt i ovnen på 180 grader i ca 10 minutter.

Vei opp alle ingrdiensene og ha det i en bolle.Varm melk og vann til fingervarmt og hell over. Ta av litt av væsken og rør ut gjæren i denne.
Den skal eltes til en smidig og deilig glatt deig. Tar ca 10 minutter.
Sett deigen til heving i minst 30 minutt.

Ta deigen på bakebordet og kjevle ut en tynn leiv. Bruk mel både under og oppå deigen.
 Når du har kjevlet den ut, skal vi lage luftehullene som gjør de så fine. Jeg bruker bare en
liten trepinne. Men du kan bruke en gaffel, saks eller baksiden på en pensel. Jeg lager litt store
hull ser du. For når den hever seg blir de mindre.
Og om du da har husket å ha litt mel under, så er det bare å trykke utstikkerne godt ned. Bevege litt
på de, og da er det lett å bare løfte de opp på en plate med bakepapir. 

Bruk forskjellige former til å stikke de ut med, jeg har laget bamser og blomster i dag :)

Dekk brødene godt inn med plast så de ikke tørker. Heve i ca 15 minutter, de hever
også mens du lager dem og stikker de ut. Viktig at de hever seg på et lunt sted. Ha varmt vann i
vasken og sett dem over den. Jeg steiker dem midt i ovnen. Bruker bakepapir på platen.
Etter 10 minutter på 180 grader ser de så deilige ut, litt farge, masse hull og veldig myke. 

Av denne oppskriften fikk jeg 50 polarbrød men da brukte jeg ikke så store former.

Ha det bra. Klem fra Lillian 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)