Sider

fredag 8. februar 2013

Nettbakerens sukkerbrød !



På søndag er det morsdag og den 14.februar er det jo også valentines dag. Det er stadig flere, spesiellt blant de unge, som har begynt med den dagen som tradisjon. Mange skal nok også bake til disse dagene så jeg vil gjerne dele denne oppskriften med dere.
Etter at jeg fant nettbakerens oppskrift på sukkerbrød kommer jeg nok aldri til å lage en annen oppskrif. Bunnen lages uten bakepulver eller annet hevingsmiddel men blir alltid høyt og flott. Denne oppskriften er jo ganske stor, du får 2 kaker a 24 cm. I dag har jeg laget bunnen i størrelse 28 cm og brukte da 8 egg og reduserte på sukker og mel. Vil du se andre oppskrifter hos nettbakeren så finner du siden hans her:   http://www.nettbakeren.no/

Jeg har her kopiert hans oppskrift så fremgangsmåten er det han selv som har skrevet. ( Han heter forresten Terje og er en veldig hyggelig kar)
 Sukkerbrød :
10 egg
400 gram sukker
2 ss vann
300 gram hvetemel
100 gram potetmel
Tempererte egg, altså varme egg, pisker seg dobbelt så mye opp som kalde egg, derfor ha egg ute i romtemperatur, eller legg dem i en skål med varmt vann, og vei opp sukkeret.




  • Klekk eggene først i et litermål, da er du sikker på å ikke få skall i massen, da skallet synker til bunnen, og blir liggende igjen i litermålet. 10 store egg måler nøyaktig 550 ml eller 550 gram.
    Ha sukker i piskebollen, og hell alle eggene over, evt skall sitter nå igjen i litermålet
    Bruk alltid pisken, denne massen skal nå piskes i min 10 minutter, og da på full speed, med engang. Vei opp 300 gram hvetemel og 100 gram potetemel, og fett en form, enten en slik jeg linket til eller en vanlig springform. MERK jeg bruker aldri bakepapir.
    Sett maskinen på lavere speed, veldig rolig, og tilsett 2 ss lunket vann. Nå blir massen veldig seig og fin. Luften går ikke ut, da vi nå bare skal blande i et par minutter. Mens vannet røres inni massen, sikter du melet og potetmel. Dette er kjempeviktig. Jeg sikter det rett på et bakepapir, da er det lett og helle det rett i massen etterpå. 
    Jeg tar så bollen av maskinen, og heller det siktede melet i røren, og bruker en slikkepotte og løfter melet inn. Forsiktig jenter, nå må vi løfte, ikke røre. Gå rundt kantene, og inn modt midten, rundt og rundt, løfte massen. 
    Lær din ovn å kjenne, det er umulig å gi noe eksakt temperatur og steiketid, jeg setter inn på 190 grader, og følger med, blir den mørk kan man sette den ned til 175 grader. Den steikes i ca 30 minutter. 
    Nå kan du helle massen i formen din, og igjen, se ingen bakepapir, det er helt unødvendig, og det blir ikke noe bedre, bruk cake realise, den funker hver gang, alltid.                                          Som nevnt, bruk en deigskrape, og ta massen fra midten og oppevar sidene, da hever røren seg etter denne "malen", og den blir like høy som formen, minst.
    Da setter du formen inni ovnen, med vanlig over/under varme, aldri varmluft, midt i ovnen. Jeg laget 2 bunner, en hvit og en med kakao, den andre venter jeg med.


    Da er jeg igang med kakebunn nr 2, mens den andre steker seg, bare sikt litt kakao i røren, og bland forsiktig. Om du har flere former, tar du masses oppi, om ikke la den få stå helt i fred i bollen, så går dette kjempefint.                                                Etter nøyaktig 30 minutter kjennes min kakebunn ferdig ut, jeg liker at det er litt farge på, og da holder den alltid fasongen. Hell sukker på et bakepapir, da vi skal snu kakebunnen med engang den kommer ut på dette papiret.                                                  Da snur vi den slik på denne sukret bakeplaten med bakepapir, det bruker du om igjen neste gang. Vent 5 minutter før du tar av kakeformen.
    Lykke til  -  Klem fra Lillian
  • Ingen kommentarer:

    Legg inn en kommentar

    Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)