Sider

mandag 10. mars 2014

Sjokoladekake med marengs og bringebærmousse :)


Denne kaken laget jeg til morsdagen. Jeg hadde funnet en oppskrift i et hefte men etterhvert som jeg fant frem ingredienser så forandret jeg mening om hva og hvordan jeg skulle lage kaken seg. Men resultatet ble veldig godt, en seig og god sjokoladebunn, søte marengs mot den syrlige mousseen og toppet med mørk sjokoladekrem og friske bringebær. Den ble virkelig god.

 Sjokoladebunn :
100 gr. usaltet smør
150 gr. sukker
 4 eggeplommer
120 gr. hveteme
2 ss. kakao
1,5 ts. bakepulver
5 ss. melk

Rør smør og sukker til en hvit og fluffy masse. Rør inn eggeplommene. Rør godt mellom hver eggeplomme. Sikt inn mel, kakao og bakepulver og ha i melken. Fordel deigen i 2 former a 26 cm.
Lag så marengesen.






Marengs:
2 eggehviter
100 gr. sukker
1 ts. vineddik
Ha alt i en kjøkkenmaskin og pisk på full hastighet til du har en fin blank masse. Den skal ikke være for stiv, men fin til å smøres over kakebunnen.
Ha så marengsen over den ene kakebunnen.

Stek kakebunnen med marrengs på 150 grader i 50 - 60 min. Stek så kakebunnen uten marengs på 180 grader i ca 30 min.

Bringebærmousse:
200 gram bringebær, frossen eller fersk
30 gram sukker
saft av 1/2 sitron (kan sløyfes eller erstattes med 1 ss sitronsaft)

Holder nok til 1 lag fyll i en ca 26 cm kake .
Ta fram en kasserolle og vei opp bringebær. Du kan bruke både friske eller frosne bær Ha i sukker og sitronsaft. Kok opp dette og rør innimellom, la koke ca 5 min. Bruker du friske bær holder det å koke i 2 min.Ha det over i en bolle og sett det til avkjøling. Ønsker man den helt glatt og uten frøene kan den siles før den avkjøles

Italiensk marengs:
120 gram sukker
0,1 dl.vann
2 eggehviter
4 plater gelatin
2 dl fløte

Finn frem sukker og vann også. Ha vann og sukker i en kasserolle og kok dette til sukker termometeret viser 121 grader. Når termometeret viser ca 100 grader kan man begynne å piske eggehvitene (bruk de 2 eggehviten som du har igjen fra kakebunnen) i en kjøkken maskin.Hell over den kokende sukkerlaken i en jevn stråle mens maskinen går. Å så må det piskes. Pisk alt til marengsen er avkjølt ca 10 min. Skal ikke være så varm bollen utenpå lengre og marengsen bare såvidt lunken
Legg gelatin plater i kaldt vann i ca 5 min.. Ha litt av bringebær purèn over i en skål. Varm opp bringebær purèn i micro ovn til den såvidt når kokepunktet. Klem ut alt vannet av gelatin platene og legg de oppi bringebærene. Rør til alt er smeltet. Ha så mere av den kalde bringebær purèn over i denne skåla og rør sammen. Ha så dette over i resten av bringebær purèn og rør det godt sammen. Bland inn bringebær purèn i marengsen . Pisk fløte og bland den lett sammen med bringebær marengsen.
Sett dette kaldt i ca 20-30 min før du fyller kaken med den slik at den tykner noe før du har den i kaken.


Sjokoladekrem :
4 dl.kremfløte
50 gr. usaltet smør
200 gr. mørk sjokolade 70%
1 ts. vaniljeekstrakt
Hakk sjokoladen i småbiter. Kok opp kremen. Ta pannen av platen og tilsett sjokoladen og smøret. Rør til alt er smeltet og du har en fin, blank krem.Når kremen er kald pisker du den opp ;)


Nå skal kaken settes sammen. Legg bunnen med marengs på et fat. Sett på kakeringen, ta eventuellt litt plast eller alu-folie langs kanten slik at den blir tett. hell over bringebærmousseen. Sett den i kjøleskap i ca 1 time.
Ta så kaken ut og fjern kakeringen. legg den andre sjokoladekakebunnen oppå moussen. Lag sjokoladekremen og dekk kaken med den. Sprøyt fine topper og pynt med friske bringebær.



God fornøyelse - Klem fra Lillian

2 kommentarer:

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)