Sider

mandag 4. februar 2013

Suksesskake med og uten melk ;-)


Suksesskake er alltid en suksess i vår familie, den er glutenfri og jeg lager den og melkefri. Dette fordi min datter har intoleranse for melk og mitt lille barnebarn skal ha lactosefri mat. I oppskriften skriver jeg både med og uten melkeprodukter.
I dag er det skikkelig surt vær her på vestlandet. Da er det godt å være inne, fyre i peisen og kose seg med blogg og andre aktiviteter. Akkurat nå så strikker jeg en del. Er nettopp ferdig med en mariusgenser så det vil jeg blogge om senere ;.)
Du trenger:
Bunn:
250 gr. malte mandler
250 g. melis
2 ts. bakepulver
5 - 6 eggehviter

Pisk eggehvitene til de er så stive at du kan snu bollen på hodet uten at noe renner ut. Ha i mandler melis og bakepulver og vend alt godt sammen. Ha røren i en kakeform på 26 cm. Stek kaken på 190 grader i ca. 35 minutt.

Krem:
5 - 6 eggeplommer
2 dl. kremfløte eller 2 dl. vispi havrefløte
175 gr. sukker
175 gr. smør /margarin uten melk
 

Ha eggeplommer, fløte og sukker i en gryte og kok opp under omrøring. NB: Bruk ikke redskaper av aluminium når du rører, da kan kremen bli grønn!! Sett platen på svak varme og kok til kremen tykner. Rør hele tiden. Ta gryta av platen og tilsett smør. Rør dette godt inn i kremen. Sett kremen i kjøleskap en stund.
Ha kremen på kaken enten ved å smøre den på og lage mønster med en gaffel, eller bruk en kakesprøyte til å pynte med. Her har jeg brukt tipp 1M til å pynte kaken med.


Ha en fin dag  -  Klem fra Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)