Sider

mandag 27. juni 2016

Banankake

Ikke alt en baker trenger å være til fest. Det er kjekt å lage noe enkelt iblant som en kan kose seg med også på en hverdag.
I dag fant jeg ut at jeg hadde noen bananer liggende som var godt modne. Og da syns jeg ikke de er så gode å spise men de ypperlige til baking.
Prøver meg jo frem på oppskrifter som følger lavFODMAT og det ble et godt resultat ;)
Kaken er og gluten og lactosefri.




OPPSKRIFT:

1 egg
1,5 dl.sukker
50 gr. smeltet smør
2 modne bananer
2,5 dl. Toro glutenfri kakemix
1,5 ts. bakepulver
1 ts. vaniljeekstrakt
4 ss. lactosefri rømme (eventuellt soyarømme om en har melkeallergi)

Visp egg og sukker til en luftig eggedosis. Smelt smøret. Mos bananene og bland sammen med det smeltede smøret. Bland dette godt sammen med eggedosisen.
ha i mel, bakepulver og vaniljeekstrakt og bland det forsiktig sammen i røren. Til slutt blander du inn rømmen.
Ha røren i en godt smurt eller bakepapikledd 24cm. rund form eller i en brødform på 1,5 l.

Stek kaken midt i ovnen på 175 grader i ca. 40 minutt.

Når kaken er kald kan du eventuellt lage en sjokoladeglasur og pynte kaken men det er ikke nødvendig. Jeg laget en glasur med mørk sjokolade og soyafløte og pyntet litt med nøtter og strøssel :)
Smaker kjempegodt litt lunken og kanskje med litt iskrem ved siden av om en vil ha litt ekstar ;)

Lykke til. Klem fra Lillian





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)