Sider

søndag 27. januar 2013

Nesquick-kake til bryllup ;-)

Dette er en av de første bryllupskakene jeg laget. Ser jo nå at det er fremgang i kakepyntingen men syns den er ganske fin likevel.
 
Denne oppskriften fikk jeg av bruden:
75 gr smeltet smør
5dl hvetemel
3dl sukker
3,5dl nesquick
1 ss natron
3,5 dl kulturmelk

Bland alt sammen, og stek i form 26-28cm. 190 grader på varmluft i 30-40 min.
Mandelbunn:
·       2,5 eggehviter
·       125 gr melis
·       125 gr malte mandler
 
Hvit sjokoladekrem:
·       200 gr hvit dronningsjokolade
·       200 gr temperert smør/melange
·       160 gr melis
·       2 egg 
 
Sjoko-vaniljekrem:
·       1 piano vaniljekrem, romtemperert.
·       200 gr kokesjokolade
 
Sjokoladeganache:
·       2 dl fløte
·       400 gr kokesjokolade
 
Fremgangsmåte:
1) Lag nesquick-kaken
2) Mandelbunn:
Eggehvite og melis piskes stivt. Vend inn mandlene. Stekes på 180 grader i ca 20 min. Avkjøl.
3) Ganache:
Varm opp fløten i en kjele og tilsett kokesjokoladen. La den smelte, og rør godt til ganachen er jevn og blank.
Smør et tynt lag ganache på mandelbunnen.
4) Hvit sjokoladekrem:
Smelt hvit sjokolade i vannbad. Pisk eggedosis av egg og melis. Pisk smøret hvitt. Tilsett smeltet sjokolade i eggedosisen, og vend inn smøret til slutt.
5)Sjoko-vaniljekrem:
Smelt kokesjokoladen i vannbad. Pisk/rør opp vaniljekremen og tilsett den smeltede sjokoladen. Rør godt. Sett kaldt en liten stund.
6) Sette kaken sammen:
Begynn med et lag nesquickkake, så et lag med sjoko-vaniljekrem, så mandelbunn med ganache, så hvit sjokoladekrem, så et lag med nesquickkake. Til slutt \"forsegler\" du hele kaken med ganache slik at den blir jevn og fin.
Jeg har her brukt mmf til å kle kaken med og pynten er laget i marsipan;-)
 
Ønsker dere en fin søndag - Klem fra Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)