Sider

mandag 11. mars 2013

Mandelbunn med skogsbærfromsj


God morgen :) En ny uke er på gang og jeg har hatt en flott helg sammen med hele familien. På lørdag var vi ute på byen og spiste sammen med svigerfamilien. Det var julegaven til svigemor og svigerfar fra barne og siden svigermor og hadde fødselsdag passet det godt. Svigerforeldre sammen med barn og barnebarn. Det var veldig koselig. I går var vi og spiste kake hos svigermor. En travel men begivenhetsrik helg. Jeg måtte jo lage en kake til min svigermor og da falt valget på en fromasjkake.
Veldig frisk og fruktig. Oppskriften, ja den kom etter hvert som jeg holdt på, men ble veldig god selv om jeg tok av kakeringen litt for tidlig slik at fromasjen skled ut. Og slik ble oppskriften:

Mandelbunn:
 4 eggehviter
200 gr. mandler
200 gr. melis
1 ts. bakepulver

Mal mandlene og bland inn melis og bakepulver. Stivpisk eggehvitene og ha i mandelblandingen. Ha røren i en form på ca. 24 cm. og stek kaken på nederste rille på 180 grader i ca. 35 minutt. Når kaken er stekt settes den til avkjøling. Vask også kakeringen!

Skogsbærfromasj:
4 eggeplommer
4 ss. sukker
2 ts. vaniljesukker
400 gr. skogsbærblanding
4 ss. sukker
2 ss. ripsgele
3 dl. kremfløte
10 plater gelantin 
3 - 4 ss. kokende vann 

Pynt: Friske bær. Her har jeg brukt blåbær og bringebær.

Legg gelantinplatene i bløt. Ha bærblandingen i en smoother sammen med ripsgeleen og 4 ss. sukker mos dette godt. Pisk eggeplommene sammen med 4 ss. sukker og vaniljesukker. Pisk kremfløten. Løs opp gelantinen i 3 - 4 ss. kokende vann , la det kjølne litt. Bland sammen eggeblanding og bærblanding og ha i gelantinen. Rør ganske kraftig. Bland så inn den piskede kremfløte..

Sett mandelbunnen på et fat og sett så på kakeringen. Hell fromasjen over. Sett den i kjøleskap noen timer til fromasjen er stivnet. Ta så av kakeringen og pynt med friske bær.

Ha en flott dag  -  Klem fra Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)