Sider

tirsdag 12. mars 2013

Sjokolademandelbunn med appelsinfromasj!



God formiddag :) I dag er det kommet litt snø igjen noe jeg ikke liker. Nå VIL jeg ha vår!! Men været kan vi ikke gjøre noe med så vi får ta dagene som de kommer.
I vår familie lager vi til et lite selskap hvert år når noen fyller år og i dag er det meg familien kommer til for å spise smørbrød og kake.
I dag har jeg laget en sjokoladekake med mandler i stedet for mel. Oppå kakebunnen har jeg laget en frisk og god appelsinfromasj og lagt på gelelokk. Jeg har laget kaken med soyakrem så da har du en både gluten -og melkefri kake.

Men denne kakebunnen er god med mange slags fyll, vaniljekrem og friske bær..nam.. kremfløte, sjokoladekrem ja det er bare å smake seg frem.

Kakebunn:
250 gr. mandler
200 gr. mørk sjokolade, helst over 55 %
250 gr. sukker
250 gr. smør
5 egg
2 ts. bakepulver
1 -2 ss. kakao

Mal mandler og sjokolade. Rør sammen smør og sukker til en luftig, hvit krem. Ha så i 1 og 1 egg og rør mellom hvert. ha så i resten av indegrediensene.
ha røren i en form på 24 cm. og stek kaken på 180 gr. i 40 - 45 minutt. kaken kan godt være litt bløt inni. Sett kaken til avkjøling.

Appelsinfromasj:
1 pk. appelsingele
4 plater gelantin
2 egg
2 ss. sukker
4 dl. kremfløte eller soya/havrefløte som jeg har brukt.
1 boks mandariner

+ 1 pk appelsingele og frukt til pynt

Legg gelantinplatene i bløt i 5 minutt. lag geleen med 3 dl. vann. Rør inn gelantinen i den varme geleen og la det kjølne. Rør egg og sukker til en luftig eggedodis. Pisk så kremfløten. bland inn geleen i eggedosisen og bland så forsikteig inn kremfløte.hell saften av mandarinen og kutt mandarinene i småbiter. Ha så dette i fromasjen. Sett en kakering rundt kakebunnen og hell fromasjen over kaken. Sett kaken kjølig i 3 - 4 timer så fromasjen får stivne.


Lag gele med 3 dl. vann og la den kjølne før du heller den over den stivnede fromasjen. Pynt med frisk eller hermetisk frukt.

Siden jeg har laget denne kaken i en form med mønster er rekkefølgen av hvordan jeg har gjort det omvendt. Først et lag gele og la den stivne. Så fromasjen 0over geleen og la den stivne. legg så kaken oppå fromasjen, legg et fat over og snu. Da får du mønstert fra formen på toppen :)
 


Ha en fin dag  _ Klem fra Lillian

1 kommentar:

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)