Sider

mandag 18. februar 2013

Sjokoladekake til Malin.



Så var det en ny uke på gang igjen. Dagen flyr og nå er det ikke lenge til våren kommer :) Er det noe jeg gleder meg til så er det våren. Lengre dager og alt som skjer ute i naturen, det er jo bare topp.
I helgen fikk jeg igjen æren av å lage en dåpskake. Denne gang til lille Malin.  Barnets foreldre ønsket seg en sjokoladekake med lys sjokoladekrem og her får dere oppskriften :)

Dette trenger du:
300 gr. smør
300 gr. sukker
300 gr. hvetemel
6 eggeplommer
6 eggehviter
2 ts. bakepulver
1 ts. vaniljeekstrakt
2 ss. kakao
1/4 ts. salt
2,5 dl matfløte eller melk


Rør sammen smør og sukker til en myk krem. Tilsett eggeplommene, en om gangen og rør det godt inn i smørkremen mellom hvert egg. Tilsett så bakepulveret og rør det godtt inn. Ha så i mel, kakao, salt og vaniljeekstrakt før du tilsetter fløten. Rør alt godt sammen, helst i en kjøkkenmaskin. Pisk så eggehvitene helt stive og tilsett forsiktig litt etter litt i røren.
Ha kaken i en form på 28 cm og stek kaken på 180 grader i ca. 35 minutt. 

Lys sjokoladekrem:
5 dl. Kremfløte
500 gr. lys sjokoade
200 gr. smør

Ha fløten i en gryte og la den koke opp. Ta gryta av platen og tilsett sjokolade og smør. Rør til alt er smeltet og godt blandet. Sett kremen til avkjøling, da vil også kremen tykne.

Pynt:
700 gr. marsipan eller sukkerpasta. jeg har brukt Pals ekstra hvite marsipan både til kakelokket og pynten.

Del kaken i 3 eller 4 lag et lag krem på hvert lag. Dekk så hele kaken med resten av kremen.
Kjevle ut marsipan eller sukkerpaste og kle kaken med. Pynt etter eget ønske.

11 kommentarer:

  1. woow! du er flink til å lage kaker, super stilig altså!

    SvarSlett
  2. Skummelt mye godt på bloggen din...

    Må nok bake litt en dag, kjenner jeg :D

    Tusen takk for hyggelige ord på bloggen min, håper du kommer tilbake!

    Nå blir det mer hekling og tur i snøen.

    Klem fra Jorunn/Olgamors Finurligheter :D

    SvarSlett
  3. Denne kaken er lekker, men mange andre lekkre kaker også her :) Flink er du :)

    SvarSlett
  4. Knallflott kake! Kan jeg spørre hva du gjør for å få den så høy? steker du i flere former / omganger? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Kjekt at du liker kaken :) jeg steker den i en omgang. Er veldig nøye når jeg rører inn eggene. Hvert egg røres godt inn før jeg tar det neste. Dessuten er det viktig at alle råvarene er romtempererte. Jeg lager en kant av bakepapir langs kanten av formen slik at den stikker litt lengre opp enn selve formen. Ta av kanten av formen med en gang du tar kaken ut av ovnen, da beholder den fasongen :)

      Lykke til - Klem fra Lillian

      Slett
  5. Kremen ble helt flytende…. Koket ikke fløten lenge nok? KAn jeg gjøre noe for å rette opp dette? ( Svar haster litt:) )

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå ble det desverre ikke noe raskt svar i denne travle konfirmasjonstiden. Jeg vet ikke hva du kan ha gjort men blir ikke kremen tykk kan du vispe den opp på samme måte som når du pisker krem. Da skal du få en fin krem. Har prøvd dette selv med godt resultat.:)

      Lykke til - Klem fra Lillian

      Slett
  6. Hei.kan denne kaken stå over natten??

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan den. Sjokoladekaker blir alltid best om de får stå og trekke et døgn :)

      Lykke til og god helg ;)

      Slett

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)