Sider

mandag 11. januar 2016

Lavfodmap rundstykker !



Etter å ha trålet bakerier etter noe god brødmat som ikke inneholdt noe av det jeg nå ikke skal ha og kom hjem med et brød "tørt som ei vedfjøl" fant jeg ut at jeg måtte prøve å lage noe som var bedre. Når jeg først skal lære meg å leve på denne dietten vil jeg også prøve å lage noe som smaker godt.

Spelt inngår heller ikke i denne dietten uten at brødet lages som surdeig. Jeg har holder derfor på å lage en surdeigstarter (håper det går bra) ,men den skal stå og "mates" i 8 - 10 dager. Så oppskrift på det kommer nåt jeg har fått laget brød ;)

Det er alt mange oppskrifter å finne på nettet men jeg laget meg nå en ny. Og den ble veldig god. Deigen hevet seg fint, rundstykkene hevet seg godt på etterhevingen og de smakte godt. Minuset er at glutenfri deig er veldig klissete men med engangshansker på og en bolle vann ved siden av gikk det greit å forme de og ;)

Oppskriften er innenfor de mengdebegrensninger som gjelder for LavFODMAT med hensyn til havre. Jeg er blitt gjort oppmerksom på at enkelte reagerer på grove melmikser og at det kan finnes stoffer der som ikke alle tåler. Rundstykkene kan da lages med bare fint mel, men da ville jeg tilsatt linfrø, solsikkefrø eller erstattet noe av melet med 100 gr. mer havregryn. Men det er jo en smakssak ;)

Oppskrift på 20 Rundstykker

300 gr. glutenfri havregryn
300 gr. Toro glutenfri fin melblanding
300 gr. Toro glutenfri grov melblanding
1 pk. tørrgjær
1 ts. vanlig salt
1 ts. havsalt
1 egg
1 dl.olje
7 dl. vann
2 dl. laktosefri matfløte

Valmuefrø eller havregryn til å drysse på før steking.

Først tar du havregryn og 5 dl. vann og la dette svelle i 30 - 40 minutt. Ha så i egg og olje og bland dette godt sammen i en kjøkkenmaskin. Varm resten av vannet og matfløten til ca. 37 grader og  hell det i skåla. Bland sammen begge meltyper med gjær og ha det i deigen. Deigen eltes så godt sammen til du har fått blandet alt godt.
Dekk skålen med plastfolie eller et hånkle og sett deigen til heving på et lunt sted i 1 time.

Når deigen er ferdig hevet tar du på deg hansker og finner frem en bolle med kaldt vann. Ta en passelig mengde deig i hånden og form til rundstykker. Sett disse på et bakebrett kledd med bakepapir.
Dekk så  til rundstykkene med plastfolie og la de etterheve i minst 30 minutt. Når de er ferdig hevt kan du drysse på litt valmuefrø eller eventuelt havregryn før steking.

Rundstykkene stekes midt i ovnen på 220 grader i 20 - 25 minutt. Sjekk de etter 20 minutt og se om de trenger med steketid.

Lykke til :) Klem fra Lillian

Har du lyst til å lese mer om dietten kan du gå inn på denne nettsiden der det og er henvisning videre til Haukeland sykehus sin brosjyre om emnet. Denne var veldig informativ og nyttig (syns nå jeg ) :)
http://lavfodmap.no/om-lav-fodmap/


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)