Sider

torsdag 25. oktober 2012

Vaniljecupcakes med sjokolade!


 
Hallo til dere på en onsdag der vi har fire årstider på en gang. Det regner, det sludder og hagler, sola skinner ja kort sagt et noe ustabilt vær.
Men på slike dager er det godt å være inne, fyre opp i peisen og gjøre noe kjekt. 
Cupcakes er alltid godt og kan lages i utallige varianter .En dag jeg var på besøk min svoger og svigerinne fortalte hun at hun hadde laget vaniljecupcakes med hakket sjokolade så den ideen "lånte"jeg. Det er alltid kjekt å prøve nye ting i oppskriftene. Tusen takk Kjersti;-))

Cupcakes:

120 gr. hvetemel
140 gr. sukker
1 1/2 ts. bakepulver
litt salt
40 gr. usaletet margarin
1,2 dl. helmelk
1 egg
1/4 ts. vaniljeekstrakt
100 gr. sjokoladelinser eller hakket sjokolade.
Jeg brukte her lyse sjokoladelinser.
Ha mel, sukker, salt og smør i en kjøkkenmaskin og bland alt på lav hastighet til det blir til en sandaktig konsistens. Tilsett halvparten av melken gradvis og rør til melken er blitt godt blandet i deige.
Ha resten av melken, egg og vaniljeekstrakt i en bolle og bland det sammen. Ha dette i deigen og kjør maskinene til deigen er fin og glatt. Rør så inn sjokoladelinsene.
Fyll formene 3/4 fulle og stek på midterste rulle i ca. 25 min. La cupcakene hvile i noe minutter i formen før du setter dem på en rist til avkjøling.

Til disse cupcakene lagde jeg en hvit sjokoladefrosting:


125 gr. margarin, romtemperert

1 ts. vaniljeekstrakt
3 ss melk
200 gr. hvit sjokolade, smeltes
300 gr. melis.
Bland margarin, smeltet hvit sjokolade, vaniljeekstrakt og melk. Sikt i melisen. Rør til konsistensen er smørbar og kremaktig.


I dag farget jeg litt av frostingen rosa, litt turkis og resten beholdt jeg hvit. Sprøtet frostingen på med tipp 1 M og pyntet med perler. 

Ha en fin dag  -  Klem fra Lillian 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)