Sider

fredag 22. februar 2013

Banan- og sjokolade cupcakes



God morgen. Ja så var det helg igjen og tid for litt kos i hjemmet. Ukene går fort nå, det er jo bare en måned til så er det påske. Jeg holder for tiden på med mye på en gang. Har jo lyst til å både bake, sy og strikke så da gjør jeg litt av alt. I dag skal jeg gjøre ferdig et lite strikket babysett og perle ferdig bringeduken til bunaden som Rikke skal få. Så får jeg vel se om jeg finner noe mer garn og begynne på et nytt strikk. tenkte også å komme meg opp på "hobbyrommet" mitt og sy litt. Men først er det litt godt til helgekosen.

Når en har bananer i kaker så får en veldig saftig bakeverk. Disse cupcakene med karamellkrem er farlig gode og har du lyst på noe skikkelig godt : Sett i gang og bak ;)
Du trenger: 3 store egg
2,5 dl. sukker
1 dl. brunt sukker
180 ml. olje
2,5 ts vaniljesukker
1 ss. kanel
0,5 ts. natron
1 ts. bakepulver
litt salt
3 - 4 store modne bananer
7 dl. hvetemel
2 dl. hakket mørk sjokolade
(oppskriften gir 24 cupcakes)


Visp egg, sukker og brunt sukker luftig. Tilsett olje, vaniljesukker, kanel, salt natron og bakepulver. Mos bananene og bland i røra. bland sjokoladen med litt mel (dette forhindrer at sjokoladen synker til bunns i cupcakesene under steking). ha i resten av melet og bland godt til deigen er klumpfri, men ikke rør for mye. Ha til slutt i sjokoladen som er blandet med litt mel.
Sett papirformer i et cupcakebrett og full formene så de blir 2/3 dels fulle. Stekes midt i ovnen på 180 grader i 20 - 25 minutt. Sjekk med en kakenål at de er stekte. Avkjøl og pynt kakene.  Ti disse cupcakene passer det godt med kremer av sjokolade. Denne gangen har jeg valgt å lage en karamellkrem.

  Karamellkrem:  
3 dl. kremfløte  
100 gr. lys kokesjokolade  
4 -5 ss. med Freia karamellsaus  
Ha kremen i en gryte og kok den opp. Trekk gryten bort fra platen og ha i sjokoladen. Rør godt til all sjokoladen er smeltet. Ha så i karamellkremen. Sett kremen i kjøleskap til den er helt kald. Ha den så i en bolle og visp den opp med en mixer. Det kan være lurt å lage kremen dagen før;-))

Håper alle får en fin fredag  -  Klem fra Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)