Sider

mandag 11. februar 2013

Marsipankake til Ulrik !


Så var formiddagen over og jeg har igjen satt meg foran PCen. Det har vær en noe "sløv" dag her i huset. har faktisk ikke gjort noe annet enn å sitte å strikke og kose meg. Det må til det også enkelte dager. Lade batteriene litt :)
Men tilbake til Ulrik sin kake. Siden familien ikke var hjemme da gutten fylte år så var jeg lite forberedt da min svoger ringte torsdag kveld og spurte om jeg kunne bake en kake. Ulrik er vist blitt ganske så fasinert av Scooby Doo så han ønsket seg en kake med denne figuren. Nå fikk jeg altfor liten tid på meg til å modelere så da måtte det bli spiselig bilde. Men Ulrik ble kjempefornøyd og passet på at ingen som skulle ha kake ødela selve motivet på kaken.

Så her er oppskriften:

1 sukkerbrød (nettbakerens som det er oppskrift på i et tidligere innlegg. Jeg laget kaken i en 28 cm form og brukte da 8 egg og reduserte på sukker og mel litt. Inni kaken hadde jeg bringebærfromasj. Men, da jeg skulle lage den var jeg gått tom for sukker så da måtte jeg ta fantasien i bruk.

Bringebærfromasj:
400 gr. frosne eller friske bringebær
75 gr. melis
3 dl krem
6 gelantinplater

Ellers trenger du:
4 dl. krem
2 dl. bringebærsyltetø
100 gr. melkesjokolade.
700 gram marsipan.

Ha bringebær og melis i en blender og kjør det til du har en fin væske. Legg gelatinen i bløt i ca. 5 minutt. Pisk kremfløten. Ta nå litt av bringebærvæsken og varm den opp. Smelt gelatinen i væsken. Ha så dette opp i resten av bringebærene og pisk kraftig. Bland så dette i i den piskede kremen. Sett fromasjen i kjøleskap i minst en halv time.

Del nå sukkerbrødet i 3 deler. Smør et tynt lag med syltetøy på den nederste delen. Dekk så med halvparten av fromasjen. Smør så et lite lag over fromasjen og dryss på melkesjokolade som du har hakket i biter. Gjør så det samme med neste lag før du legger toppen på. Dekk kaken med resten av kremen.
Kjevle ut marsipanen og ha  den på kaken. Her har jeg først dekket toppen med grønn marsipan og kjevlet ut en remse med blå marsipan langs kanten. Så hadde jeg på det spiselige bilde før jeg skar og trykket ut remser og rundinger som jeg pyntet med. 

Ønsker dere en flott ettermiddag og kveld  -  Klem fra Lillian

2 kommentarer:

  1. Hvordan lagte du bilde ??:o

    SvarSlett
  2. Dette bilde fikk jeg laget hos mersmak konditori på Hauge, Haugesund. Ellers bestiller jeg bilder fra andre hobbybakere som har skrivere for mat :)

    SvarSlett

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)