Sider

mandag 4. februar 2013

Mørk sjokoladekake med lys- og hvit sjokoladekrem!



God morgen til en ny uke med mange muligheter. Nå skriver vi februar og jeg ser med lengsel frem til våren. Og noe jeg gleder meg veldig til er seriesterten i eliteserien og endelig få gå på kamp igjen.
Som jeg har skrevet tidligere så er jeg vel litt over middels fotballgal og FKH er selvfølgelig laget ;-)
Denne kaken laget jeg for en venninne av min sønn som ville overraske sin mann. Og tilbakemeldingen var at han ble veldig glad og overrasket og at kaken smakte ;-)
 
Dette er en mørk og mektig sjokoladekake, men ved å bruke melkesjokolade og hvit sjokolade blir den mørke sjokoladesmaken tonet ned. men god er den;-))
Bunn:
6 egg
5 dl. sukker
6 dl. hvetemel
2 ts. vaniljesukker
3 ts. bakepulver
5 ss. bakekakao
2 dl. melk
4 dl. smeltet margarin
Pisk egg og sukker til en luftig eggedosis. Bland inn melk, smeltet margarin og de tørre ingrediensene vekselvis inn i deigen. Ha røren i en stor (28) , godt smurt kakeform og stek på 190 grader i 35 - 40 minutt.
Avkjøl kaken på rist.

Melkesjokoladekrem og hvit sjokoladekrem:
3 eggehviter
3 dl.melis
200 gram lys eller hvit sjokolade
200 gram margarrin/smør
ca.1 ts.vaniljeekstrakt
Visp eggehvitene stive. Ha så i melis og rør til du får en fin og tykk marengs. Smelt sjokoladen i micro eller vannbad og rør sjokolade og vaniljeekstrakt inn i røren.

I denne kaken brukte jeg den hvite sjokoladekremen som fyll i kaken og den andre til å dekke kaken med før marsipan.

2 kommentarer:

  1. Hvor gjorde du av smøret som skulle i sjokoladekremen? :)

    SvarSlett
  2. Beklager :D Jeg skal finne oppskriften og skrive den inn.

    Ha en fin ettermiddag - Lillian

    SvarSlett

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)