Sider

mandag 25. februar 2013

Sjokoladefromasjkake!



I dag fyller min eldste sønn 33 år og vi feirer jo med kake da. I ukens Hjemmet fulgte det med et hefte med ppskrifter og jeg fant en (eller egentlig 2) kaker som hørtes veldig gode ut. Den jeg har laget er en sjokoladekakebunn med sjokoladefromasj oppå og jordbær og jordbærgele oppå der. igjen. Gleder meg til å smake den :) 

Men her er oppskrift på sjokoladefromasjkake :



Bunn:
3 egg
3 1/2 dl. sukker
150 gr, smør
2 dl. hvetemel
1 strøken ts. bakepulver
6 ss. kakao

Pisk egg og sukker til eggedosis. Smelt smøret og avkjøl det litt. Sikt sammen mel, kakao og bakepulver. Hell smøret i røren og vend så inn det tørre. Ha røren i en form på 24 cm og ha bakepapir i bunn. Smør sidene litt.
Stekes i 30 - 35 minutt på 175 grader. Den skal være litt bløt i midten.
Avkjøl kaken i formen. Løsne kakeringen og ta vekk bakepapiret og legg kakebunnen på et fat. Vask kakeringen og sett den rundt bunnen.

Sjokoladefromasj:
3 plater gelatin
150 gr. mørk sjokolade
3 dl. kremfløte
3 egg
3 ss. melis
2 ss. sterk, kald kaffe
Legg gelatinen i bløt i kaldt vann ca 5 min. Klem ut vannet og løs gelatinen opp i 33 ss. kokende vann. Avkjøl gelatinene. Smelt sjokoladen i vannbad eller micro. Visp føøten stiv. Visp egg og melis til det er hvitt og fluffy. Tilsett forsiktig kald kaffe og bland inn sjokoladen. Vend inn kremen og ha til slutt i gelatinen og rør godt.
Ha sjokoladefromasjen over kakebunnen og sett det kaldt i ca. 4 timer til fromasjen er stiv.

Pynt :
1 pk. jordbærgele
friske bær
sjokoladepynt.
 Kok gele etter anvisning på pakken men ha i 1 dl. mindre vann. Hell avkjølt gele over fromasjen. og sett den kjølig.

Jeg la et lag friske jordbær over fromasjen før jeg helte på geleen. Pynt med krem, friske bær og sjokoladepynt etter ønske. Jeg la noen friske jordbær oppå gelen og pyntet med sjokolade.

Lag sjokoladeflak til sidene om du vil gjøre litt ekstra:
Hell smeltet sjokolade over et bakepapir og dra det tynt utover. Brekk det i biter og sett langs kanten når sjokoladen er stiv.
For å få mønster på sjokoladen har jeg i dag brukt et overføringsark med mønster. Det er som et matpapir der en har brukt spiselige farger til å lage mønster. Når jeg da heller over sjokolade og lar den bli hard følger mønsteret med.

Ha en flott ettermiddag  -  Klem fra Lillian

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg syns det er koselig om du legger igjen en kommentar :)